Succesvolle bedrijven hebben meestal een sterk en uniek merk. Een merk staat voor de identiteit van jouw onderneming en de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw producten of diensten. Klanten rekenen erop dat producten van een bepaald merk voldoen aan de verwachtingen, op basis van eerdere ervaringen of aanbevelingen van anderen.
Maar als een ander bedrijf een vergelijkbaar merk registreert en gebruikt voor dezelfde producten, dan kunnen klanten zich vergissen en teleurgesteld worden in de kwaliteit van de producten. Omdat klanten denken dat ze van jouw bedrijf afkomstig zijn, doet dat afbreuk aan je goodwill en ben je misschien wel een klant kwijt. En wat denk je van de online verwarring die kan ontstaan? Een slechte review die bedoeld is voor een ander, kan door verwarring zo maar op jouw naam komen te staan.
Het bestrijden van inbreuk en registratie en gebruik van (soms onbedoeld) verwarrende overeenstemmende merken is dan ook essentieel. Door de hoeveelheid merken die dagelijks wordt aangevraagd, is dat een uitdaging.
Hoe komt het dat er zo veel conflicterende merken worden geregistreerd?
In veel landen controleren de officiële merkeninstanties niet of een nieuw merk inbreuk maakt op een al geregistreerd merk.
Ook zien we dat veel merken zonder goed vooronderzoek worden ingediend. Veel houders van nieuwe merkaanvragen zijn daarom helemaal niet op de hoogte van het bestaan van eventuele oudere rechten, waarmee rekening gehouden zou moeten worden.
www.rise.nl/controleren-beschikbaarheid-merk
Het kan dus zo maar zijn dat een merk, dat duidelijk conflicteert met jouw merk, toch wordt ingeschreven en in gebruik wordt genomen. Het is daarom van belang dat merkhouders zelf de registers in de gaten houden. Maar hoe doe je dat op een betrouwbare en efficiënte manier?
Wat is merkbewaking?
Merkbewaking kun je zien als waakhond. Je wordt gewaarschuwd als partijen je merkrechten mogelijk schenden met merken die te veel overeenstemmen met het bewaakte merk en zijn aangevraagd voor dezelfde producten of diensten.
Dit doen we door de merkenregisters continu voor je te monitoren en je te berichten als we identieke of overeenstemmende merken aantreffen, die voor vergelijkbare producten of diensten zijn aangevraagd. Hierdoor kun je tijdig actie ondernemen tegen potentiële inbreuken, zodat je merkrechten worden beschermd en mogelijke schade aan je merk kan worden voorkomen of beperkt.
Zonder merkbewaking loop je het risico dat jouw merkwaarde verwatert, je klanten verliest of in ingewikkelde juridische procedures verzeild raakt, waar je niet op zit te wachten.
Merkbewaking is dus een proactieve manier om jouw merk te beschermen tegen inbreuk en verwarring.
Waarom is merkbewaking essentieel?
Merkaanvragen zijn zichtbaar in de openbare merkenregisters. Daarnaast worden merken gepubliceerd als de merkeninstanties van mening zijn dat die volledig in orde is. Vervolgens vindt de publicatie plaats, waarna een oppositieperiode van 1, 2 of 3 maanden gaat lopen. In ieder land kan die periode anders zijn. Tijdens de oppositieperiode kan formeel bezwaar worden gemaakt tegen de registratie van het merk. Dat kan op basis van een ouder merk en soms op basis van een handelsnaam.
Mis je die periode, dan wordt optreden lastiger en vaak kostbaarder. Daarnaast denkt de andere merkhouder vaak na het verkrijgen van de registratie, dat het veilig is het merk in gebruik te nemen en gaat over tot lancering van het merk. Het is dan lastiger de andere merkhouder te bewegen het gebruik van het inbreukmakende merk te staken.
Heb je geen merkbewaking, dan kom je een conflicterend merk dus pas tegen als het wordt gebruikt, online, op een beurs of door klanten, waardoor er mogelijk al verwarring bestaat.
www.rise.nl/oppositie-tegen-je-merkaanvraag-wat-nu
Alhoewel alle gegevens in de meeste landen online vindbaar zijn, is het zonder merkbewaking vrijwel onmogelijk dit zelf in de gaten te houden. Niet alleen vanwege de grote hoeveelheid merken die dagelijks wordt ingediend, maar ook omdat niet alleen identieke merken een bezwaar kunnen zijn, maar ook merken die fonetisch, conceptueel of visueel overeenstemmen. Daarom is het zonder de juiste tools en kennis, lastig de registers zelf te monitoren.
Merkbewaking voorkomt:
- Tijdsverlies: Als je snel het conflict kunt aankaarten bij een wederpartij, dan is er voldoende tijd om mogelijk tot een vriendschappelijke oplossing te komen;
- Hoge kosten voor procedures; en
- Gebruik van een conflicterend merk en de schade die daardoor ontstaat.
Dit laatste punt is cruciaal. Als een merk eenmaal in gebruik is, zal de merkhouder vaak minder bereid zijn om het gebruik te staken, vanwege de al gemaakte investeringen en opgebouwde financiële belangen. Door vroeg in te grijpen, voorkom je deze situatie en bescherm je jouw merk effectiever.
Onze werkwijze: relevant en duidelijk
Wij streven ernaar alleen berichten te sturen die nuttig en begrijpelijk zijn voor onze klanten.
Dat vertaalt zich door:
- Een strikte selectie: Wij filteren de aangetroffen merken en sturen jou alleen berichten over merken die daadwerkelijk van belang;
- Eerste advies: Elk merkbewakingsbericht bevat een kort advies over de haalbaarheid van een bezwaar of uitleg van de reden van doorzending. Zonder lange teksten te hoeven lezen, weet je direct wat de mogelijkheden zijn.
Kosteloze proefperiode van 1 jaar
Om jou kennis te laten maken met de voordelen van merkbewaking, kun je kosteloos gebruik maken van onze bewakingsdienst gedurende een periode van 1 jaar. Wij monitoren dan jouw merk en houden we je op de hoogte van mogelijke conflicten. Deze periode wordt NIET automatisch verlengd. Alleen met jouw expliciete akkoord wordt de dienst omgezet naar een betaald jaarabonnement.
Mogelijke regio’s en jaarlijkse kosten
Benelux
€ 110,- t/m 3 klassen en € 45,- voor elke extra klasse
EU
€ 250,- t/m 3 klassen en € 60,- voor elke extra klasse
Internationaal/ Wereldwijd
€ 370,- t/m 3 klassen en € 100,- voor elke extra klasse
Deze kosten zijn exclusief BTW.
De bemiddeling en behandeling van conflicten en opposities wordt conform ons uurtarief in rekening gebracht, waarbij we altijd vooraf een inschatting geven van de verwachte kosten en nooit kosten zullen maken zonder je expliciete akkoord.
Geïnteresseerd in merkbewaking of heb je vragen? Neem contact met ons op!